Saturday, 31 December 2011

happy new year !




assalamualaikum sume .
jawab tau .
tak jawab d0se .
haha . bagus bagus .
tepat jam 12.00 tengah malam tadi atau mengikut waktu islam iaitu selepas maghrib , kite sambut tahun baru kan ?
gempak gile kan ?
ade bunga api .




wanie d0k uma je , d0k depan tb .
malas lah nak pergi sambutan tahun baru kat tel0k kemang tu . huhu .
punye lah semangat tadi wani kira s0rang s0rang .

 10 ..
9..
8 ..
7 ..
6 ..
5 ..
4 ..
3 ..
2 ..
1 ..

pastu keluar bunga api .
tapi dalam tb je la .
haha .
dekat tb 2 , Ambang 2012 tu .
haha . semangat gile .
tetiba dengar bunyi bunga api dari luar ,
wani terus lari sampai depan pintu , laaa .
tak nampak lah pulak .
nak keluar , dalam hati cakap : “hai , nape lah cerah sangat kat luar tu , tak ade 0rang ke ? aku dah lah semangat ni , ‘’ .
biasalah tu , penakut !
sape lah tu kan ? haha .


sekian lah cerita melalut wanie ni .
layan je lah ye .
haha . sem0ga tahun baru ni , kite menjadi 0rang yang lebih baik .
sem0ge azam tahun baru kite turut tercapai .
gud luck t0 all candidate spm 2012 especially me .
hehe . study hard !!
yeah ! 0ke la .
wasalam …..

Wednesday, 14 December 2011

h0met0wn !!

assalamualaikum ..
hari ni wanie nak cite pasal wanie nak balek kampung 

.
hehe , x sabar rase nye .
wanie balek kampung ni p0n sebab de wedding pakcik la .


huhu . nak jadi pengapit x b0leh .
huhu , x ape lah . teng0k je lah kan .
haha . 0ke la .
tu je la . adek wanie dah memekak nak maen game .
x habis habis ngan game die .
menyampah mak ! haha .
tata .. titi .. tutu .. 

sAhAbat

assalamualaikum kwan !
hari ni wanie nak cite pasal sahabat .
sahabat ?
tau x pe tu ?
tiap 0rang mesti ade sahabat kan .
x ade x payah hidup la .
haha .
best kan ade sahabat ?
susah senang , die ade je nan kite .
sahabat yang paling wanie sygg :

 sharenna hanis .

but , die x ade fb .
x pe la . die tetap kat hati wanie as a best friend !

second ?
mesti lah si ...

farah fatin .


then , 

ain zainuddin .


then , byak la sahabat wanie .
x tau nak ckap camne . haha .

lg 1 , sahabat sehati sejiwa se0tak setangan sekaki n semua se- la .
haha .  die ialah 

 nurul husna .


pict die ade kat tepi kan ? huhu .
nak letak pict laen , die da private an pict die .
huhu .

ni p0n my bestie !

syaza zalkeri .


 ni je la pict die time raye 2011 .
haha ^^

tu je la k0t . huhu . nanti wanie p0st lagi lah ye .
tata , take care sume . 
assalamualaikum ^^

Thursday, 17 November 2011

argHhhh .. lAst dAy !

assalamualaikum guys .
*guys ? kate x nak f0ll0wer , ala ... lupe la .
hehe . bese la tu .. 
di mlam y indah *indah la gak , x tau la nak ckap pe .
just nak membebel je .
sebenarnye kan , ape functi0n bl0g ni ha ?
wanie x tau la .
buat bl0g ni p0n sesaje .
saje nak rase cmne de bl0g . haha . 
actually , wanie ni stalker tau .
ala , bese letew* .
b0san , b0ring .. bukan same ke*?
ape ape je lah .
wanie suke sangat bace bl0g 0rang ..
bl0g die0wg kreatif kreatif tau .
cun gile habis la .
wanie nye bl0g je tah pape . haha .
s0k lak last day ck0la .


sedih je bile fikir de membe sekepale n se0tak ngan kite nak pindah .
adushh ! hilang membe gile gile lagi ..
tensi0n tensi0n ..=='
pape p0n , wanie sentiase d0akan membe membe wanie yang pindah tu *berjaye dlam dunia n akhirat ..
sygggg k0wang lah ..


psstt !! sesape yang de ter / memang bace bl0g ni , msti kate :
"eh , bl0gger ni , bahase lintang pukang gile . bm ta lulus ke ape ?" 
x p0n : bl0gger ni melayu ke x ?" 
haha . pape je la sygg 0oii .
almaklumlah exam dah lepas .
saje je nak menjahanamkan bm sekejap .
ta0n dpan baru la , masuk ke pusat pemulihan bahase  . haha . 

0ke la .
na 0utt ni .
see u'all again .
will miszzz u *ayat yang slalu wanie ckap at s0me0ne .
haha . 

sygg k0wang ...


Friday, 14 October 2011

lElAki akAn kAta ???


Kalau perempuan cantik pendiam                                                            
lelaki akan kata: wow!ciri2 isteri idaman...
Kalau perempuan tak cantik pendiam
Lelaki akan kata: tak reti berkomunikasi agaknyer...

Kalau perempuan cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: mst ada krisis nih...kesiannyer...
Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: dah la tak lawa,perangai plak mcm sial!!

Kalau perempuan cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: wow!heroin sejati...
Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: hmm...taktik nak ngorat la tu...

Kalau perempuan cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: ok la...bagai pinang d belah dua...
Kalau perempuan tak cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: kesian...mst dah kena bomoh lelaki tu...

Kalau perempuan cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu btol mamat tu!!
Kalau perempuan tak cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: patut pon kena reject...

Kalau perempuan cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: ntah dato' mana bela ni...
Kalau perempuan tak cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: mesti anak org kaya ni

Kalau perempuan cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: wah...caringnyer...
Kalau perempuan tak cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: eleh,gedik la tu...

Kalau perempuan cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: don't worry,i will make u happy forever...
Kalau perempuan tak cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: ckit2 nangis!!gembeng tol..ngade2 la...

Kalau perempuan cantik pandai masak
Lelaki akan kata: dah la lawa,pandai masak plak tu...
Kalau perempuan tak cantik pandai masak
Lelaki akan kata: ntah sedap ke tak tu...

Kalau perempuan cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: syoknye!!rindu la tu...
Kalau perempuan tak cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: ko ni takde keje lain ke??!sibuk ni tau tak!!

Kalau perempuan cantik hantar email hari2
Lelaki akan kata: sukenyer...!!
Kalau perempuan tak cantik hantar2 email
Lelaki akan kata: asyik2 email dia...boring!



jadi , renung renung kan lah  :)

Saturday, 8 October 2011




barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan

Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala

jadi, kerat kuku bukan sebarang kerat tapi ada kaedahnya. walaupun hanya kuku tapi adalah sebahagian daripada badan kita yang perlu kita hormati. misalnya kerat kuku ada adabnya selain mengikut hari, kita juga perlu buang kuku itu pada tempat yang tidak kotor, sebagaimana yang diajar..seeloknya kita membuang ke tanah kerana kita juga berunsur tanah. bukannya tong sampah sekali pun tong sampah itu bersih .. 







Thursday, 6 October 2011

PENIPU ?? layak ke hidup ? memang x la !!

kenapa lah perempuan ni senang kena tipu sangat ? dah memang takdir camtu ke ? PENIPU tu p0n , x pernah tahu ke perasaan 0rang yang ditipu tu ? eh , lupa lak . PENIPU ni mana ada perasaan kan , tu yang x pernah sikit p0n nak fikir perasaan 0rang lain . kesian kan dekat 0rang yang kena tipu tu , mesti dia rasa diri dia tu b0d0h sangat sebab senang sangat kena tipu . dah tu , bila PENIPU tu minta maaf , senang je dia nak maaf kan . then , bila PENIPU tu tipu dia lagi , penipu tu pujuk dia balik n dia termakan dengan pujukan si PENIPU tu . penat kan hidup camni ? x kan lah sepanjang hidup dia , dia memang ditakdirkan untuk kena tipu je ? x layak ke dia nak bahagia ? banyak sangat ke d0sa dia ? memang lah setiap yang berlaku tu ada hikmah nya . but , bila hikmah tu akan datang ? cakap banyak p0n buat penat je kan ? 0oke la . semoga 0rang yang kena tipu tu sentiasa bersabar n menunggu hikmah tu . ;))))

##sedarlahdiritusikit

assalamualaikum

Saturday, 24 September 2011

GIVE UP ? WAKE UP laahh !!

Hidup ni penuh dugaan kan ? kadang kadang kita rasa cam x nak hidup sbab dah terlalu penat nak hadapi dan harungi dugaan dan cabaran yang datang . pape p0n , never give up !! sbab 0rang yang give up ni , adalah 0rang yang gagal . x kan kita nak jadi 0rang yang gagal dalam hidup ? semua 0rang mesti tak nak kan . jadi , beristighfar dan banyakkan berselawat supaya kita sentiasa menjadi 0rang yang tak lupa diri n sentiasa mengingati Allah kerana apabila kita mengingati Allah , Allah akan mengingati kita juga . walau ape p0n yang berlaku , jangan anggap diri kita kese0rangan kerana Allah sentiasa berada di sisi kita . *c0nt0h nya , jika kita terlalu kecewa dengan hubungan yang b0leh disama erti kan dengan ‘cinta monyet’ . kenapa kita merasa terlalu kecewa ? kerana kita terlalu mengharapkan ‘si dia’ yang k0n0n akan menjadi pasangan hidup kita . jadi , jangan lah terlalu mengharapkan ‘si dia’ tu kerana perbuatan kita tu akan menyebabkan diri kita sendiri yang merana . jadi cam 0rang gile ! nangis s0rang s0rang , murung dan macam macam lagi la . ada yang sampai bunuh diri kan , nauzubillah ! hindar kan lah diri kita daripada perbuatan yang b0leh buat kita dapat ‘tiket neraka’ dengan free . cintailah yang Maha Kuasa kerana Nya Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita . sem0ga kita dipertemukan dengan j0d0h yang terbaik buat kita , amin !!! n redha lah dengan pemergian 0rang yang kita cyg , mybe ada sebab knpe dia pergi . ingat lah , sekurang kurang nya dia pernah buat kita bahagia . J J

##akusayangkau!!
DENGKI ?? cukup cukup lah buat d0se !!

Manusia memang tak pernah teng0k 0rang senang kan ? kenapa nak dengki dengki dengan kebahagiaan 0rang lain ? biar lah dia0rang nak bahagia , kau tak rasa cam diri kau tu jahat ke ? PEMUSNAH KEBAHAGIAAN ORANG !! kau nak ke 0rang label kau cam tu ? pelik betul la hidup 0rang cam ni . apa la yang kau dapat bila kau musnah kan kebahagiaan 0rang tu ? puas hati ? gembira ? rasa nya tak kan . hidup kau mesti tak aman nya . ye la , kau kan suke musnah kan kebahagiaan 0rang , tak kan kau hidup gembira pulak kan ? lain lah kalau kau ni memang 0rang yang TAK ADA PERASAAN . kalau kau hidup gembira pun , tu sekarang la . es0k es0k belum tentu la . Allah tu Maha Adil la weh . tapi kan , aku pelik la . kenapa kau musnah kan kebahagiaan 0rang dengan senyap senyap . *c0nt0h nya , hantar mesej n guna n0mb0r lain . kenapa kau tak 0utsp0ken je kau tu sape ? kenapa kau nak menyamar ? takut er ? kecut ? kau cuma berani musnahkan kebahagiaan 0rang je ? apa jenis manusia kau ni ? tak pe la , hari ni hari kau kan . aku redha la . pape pun , aku harap la kau berubah . tak ade benefit kau buat semua ni . btw , aku tak nak la menti0n sape kau , cause aku pun tak pasti . nanti kalau salah , FITNAH pulak kan ? tak pe la . aku d0a hidup kau sentiasa AMAN .

assalamualaikum ..

##akubenciorangmacamkau!!!

Monday, 19 September 2011

KECEWA ?? lumrah hid0p an ..



Pernah tak rasa diri dikecewakan ? pedih kan ? rase cam na bun0h diri p0n de . tp kan  , wt pe la kite abeh kan air mate kite , tenaga kite n diri kite utk 0rg cm tu ? baik kite munasabah diri kite balek dgn baik baik . renung kan pe kesalahan yg prnah kte wt . kite selalu nmpak kesalahan 0rg lain . but , kesalahan sendiri x prnah nak cari  kn ? s0 , wake up ! bnde bnde ni yg b0leh wt kite lupe kan Allah . knpe time susa baru nak ingat Allah ? mase senang ? lupe kn cm tu je . se0lah 0lah Allah tu x de . ssungguhnye Allah itu Maha Melihat lagi Maha Mengetahui . mybe Allah x suke cara kite iaitu wktu senang lupe kn die . s0 , bile kite rapat dgn sse0rg tu , jgan lah terlalu meletakkan hrpan y tggi kt die , krne bile die tggal kn kite , kite yg merana kn ? ssekali , belajar lah drpd kesilapan agar perkara yg same x kan berulang lagi . belajar lah gak memaafkan diri sndiri , baru b0leh maafkan 0rg lain kn ? .. actualy sye ckap kt diri sendiri ni . tu yg rse nak p0s cm ni . emg la first first tu sedih gile . rase nak maki maki je die tu . but , cara tu x kan selesai kan masalah kn ? s0 , think p0sitive la . mybe kite bukn j0d0h die n x ditkdirkan brsame . btw , n0b0dy’s prefect right ? selagi die bernama mnusia , msti akn mlkukan ksilapan .

Wednesday, 7 September 2011

Murid : Selamat pagi, cikgu. Cikgu : Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat? Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu! Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan. Murid : Selamat sejahtera cikgu! Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham? Murid : Faham, cikgu! Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan. Murid : (senyap) Cikgu : Pandai! Murid : Bodoh! Cikgu : Tinggi! Murid : Rendah! Cikgu : Jauh! Murid : Dekat! Cikgu : Keadilan! Murid : UMNO! Cikgu : Salah! Murid : Betul! Cikgu : Bukan ! Murid : Ya Cikgu : Bukan lah Murid : Ya lah Cikgu : Bodoh! Murid : Pandai! Cikgu : Bukan! Murid : Ya! Cikgu : Oh Tuhan! Murid : Oh Hamba! Cikgu : Dengar ini! Murid : Taknak dengar! Cikgu : Diam! Murid : Bising! Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh! Murid : Ini ialah jawapan, pandai! Cikgu : Mati aku! Murid : Hidup kami! Cikgu : Rotan baru tau! Murid : Akar lama tak tau! Cikgu : Malas aku ajar kamu! Murid : Rajin kami belajar cikgu! Cikgu : Kamu gila! Murid : Kami siuman! Cikgu : Cukup! Cukup! Murid : Kurang! Kurang! Cikgu : Sudah! Sudah! Murid : Belum! Belum! Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat? Murid : Sebab saya seorang pandai! Cikgu : Oh! Melawan! Murid : Oh! Mengalah! Cikgu : Kurang ajar! Murid : Cukup ajar! Cikgu : Habis aku! Murid : Kekal kami! Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis! Murid : K.O. Pelajaran belum bermula! Cikgu : Sudah, bodoh! Murid : Belum, pandai! Cikgu : Berdiri! Murid : Duduk! Cikgu : Saya kata UMNO salah! Murid : Kami dengar KeADILan betul! Cikgu : Bangang kamu ni! Murid : Cerdik kami tu! Cikgu : Rosak! Murid : Baik! Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini! Murid : Dilepaskan tengah malam itu! Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

Friday, 26 August 2011


Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung
Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Hati girang

Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

Corus

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung
Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Hati girang

Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Ho ho ho
Balik Kampong
Hati girang

Terbayang wajah-wajah yang ku sayang
Satu-satu tersemat di kalbu
Pasti terubat rindu di hati
Menyambut kepulangan ku nanti

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Assalamualaikum .. lme x dgar cite kan . huhu . almaklumlah , baru habis exam . huhu . sume sihat x ? nak raye dah ni . huhu . s0k mlam saye balik kg . amacam ? smngat x ? huhu . kg saye jauh la . tu y kne balik awal . huhu . ppe p0n camat ari rye k . J jgan main mercun tau . nnti raye kt h0spital kang . huhu . last advice fr0m me , jgan jdikan jalan raye pusare x b’tnde k . huhu .


Friday, 12 August 2011


assalamualaikum , slamat b'p0se ye . mari lah kite bce p0st saye y agak pnjg sikit . maaf ye . ^^

~ Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab ~

Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat ...sebelah pada kaum wanita.     Keluh...an remaja perempuan A:   “Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”     Keluhan isteri A:   “Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”     Keluhan remaja perempuan B:   “Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”     Keluhan isteri B:   “Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”     Keluhan isteri C:   “Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”     Keluhan isteri D:   “Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”     Keluhan remaja perempuan C:   “Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.     Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”     Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.     Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:   “Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”     Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:   “Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”     Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:   “Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”     Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:   “Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”     Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:   “Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”     Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:   “Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”     Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:   “Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”     Lelaki beriman bertanya:   “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”     Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;   “MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”     Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.     Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.     Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.     Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.     Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti...  

renung renung kan lah n slmat beramal k :)

Saturday, 6 August 2011

assalamualaikum u'all . saye tgh b0san nie . almaklumlah bulan ramadhan . huhu .  mesti ramai yang kepenatan , kelaparan n mengantuk kn ? itu semua ujian dari Allah . jangan kite selalu mengeluh kerana Allah x kan beri kite dugaan jika kita x mampu hadapi nye . s0 , be patient k ! huhu .  banyak kan berzikir , berselawat n bace al-Quran . jangan lupe jage mate , telinga especially mul0t pade y gurls-2 tu . kurangkan lah umpat-mengumpat tu ciket . huhu . time berbuke tu pulak , jangan la makan banyak sangat , nti cari alasan x nak pergi tawarih , eh ! tarawih . maap , saye silap . huhu . 




0k lah , saye dah x ade idea ni . jumpe lagi ye . 0ut-2 !! tata . assalamualaikum .
assalamualaikum u'all .
sye baru wt bl0g ni xctualy .
sye blaja nak wt bl0g at cni la . huhu . http://www.lyssasecret.com .
tengs t0 akQ lyssa y cute .
sje-2 je na p0s wt 1st time . huhu .
jmpe lg k . tata .